W październiku uczniowie klasy 2 ze Szkoły Podstawowej rozpoczęli przygodę z Międzynarodowym Projektem Edukacyjnym wspierającego rozwój czytelnictwa pt. „Czytam z klasą – lekturki spod chmurki” edycja IV.
Tegoroczna edycja projektu pod kryptonimem PODRÓŻOWANIE PRZEZ CZYTANIE stanie się świetną zabawą, dzięki której, poprzez czytanie, uczniowie pogłębią wiedzę na temat wybranych krajów na kuli ziemskiej, ich piękna, różnorodności, kultury i tradycji. Projekt doskonale wplata się w kierunki realizacji polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2022/2023. W projekcie zrealizujemy przede wszystkim:
Priorytet 1 – Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji.
Priorytet 3 – Działanie na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy.
Priorytet 9 – Podnoszenie jakości kształcenia oraz dostępności i jakości wsparcia udzielanego dzieciom i uczniom w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych.
Cele projektu:
- rozbudzanie u uczniów ciekawości literackiej,
- rozwijanie aktywności czytelniczej,
- doskonalenie czytania ze zrozumieniem oraz aktywnego słuchania,
- zachęcanie rodziców do czytania dzieciom,
- pogłębianie wiedzy na temat wybranych krajów na kuli ziemskiej, ich piękna, różnorodności, kultury i tradycji,
- integracja zespołu klasowego, współpraca placówek oświatowych z terenu całego kraju.
Projekt składa się z trzech modułów:
I Moduł – Podróże po Polsce
II Moduł – Podróże po Europie
III Moduł – Podróże po Świecie
W ramach udziału w ogólnopolskim projekcie „Lekturki spod Chmurki” uczniowie klasy 2 z entuzjazmem i dużym zapałem właśnie zakończyli realizację I modułu projektu „Podróżowanie po Polsce”. Swoją pierwszą podróż przez czytanie rozpoczęli od poznania dzieciństwa i młodości Juliana Tuwima na podstawie książki Rany Julek czyli jak Julian Tuwim został poetą…” To prawdopodobnie pierwsza biografia, jaką przeczytali uczniowie. To prawdziwa historia dzieciństwa wielkiego poety napisana została z ogromnym poczuciem humoru, piękna polszczyzną. Powieść Agnieszki Frączek uzupełniają także jej wiersze napisane na podstawie poezji Tuwima.
Dzieci przygotowały swoje lekturniki.
Indywidualnie do pudełka po butach włożyły różne rzeczy, które kojarzyły im się z przeczytaną lekturą. Powstały „Lektury w pudełku”. Następnie opowiadały, dlaczego wybrały taki przedmiot.
Wykonały prace plastyczną kim został by Julian Tuwim, gdyby nie został poetą… Jak widać w wyobraźni dzieci mógłby być: strażakiem, lekarzem, kolejarzem itp.
Uczniowie wyruszyli z Julianem Tuwim również do Łodzi. Obejrzeliśmy film edukacyjny o atrakcjach turystycznych tego miejsca. Poznali najważniejsze zabytki tego miasta, stworzyli przepiękny plakat, zachęcający w ten sposób każdego do odwiedzenia tego miasta.
Na zakończenie pierwszej przygody dzieci wykonały plakat, na którym każdy uczeń narysował i napisał dlaczego warto sięgnąć i przeczytać wybraną lekturę.
Wkrótce ruszamy w kolejną podróż!